opel ampera

Zakelijke rijders kiezen voor leaseauto in 14% bijtellingscategorie

De zakelijke automobilist is massaal overgestapt op een leaseauto in een lage bijtellingscategorie. Dat blijkt uit de kwartaalanalyse van LeasePlan Nederland. Vanwege de veranderingen in het fiscale beleid, kozen duizenden leaserijders in aanloop naar 1 juli nog snel een leaseauto uit de 20%, maar vooral de 14% bijtellingscategorie. De maatregelen vanuit de overheid zorgden er niet alleen voor dat leaserijders massaal kozen voor een fiscaal aantrekkelijk model, ook gaf het duidelijk een extra impuls aan de leasemarkt in zijn totaliteit.

LeasePlan gaf eerder deze maand al aan een duidelijke piek te zien in het aantal bestellingen van zuinige leaseauto’s. Uit de laatste cijfers blijkt dat vooral auto’s uit de 14% bijtellingscategorie favoriet zijn: het aantal bestellingen steeg afgelopen kwartaal naar ruim 40%, een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar. Auto’s uit de 25% bijtellingscategorie daalden in een jaar tijd van 35% naar 16%. Opvallend is dat de maatregel ook invloed heeft gehad op de vraag naar leaseauto’s met 0% bijtelling, waaronder de Opel Ampera: LeasePlan zag het aantal bestellingen afgelopen kwartaal verdubbelen.

Voor bijna een op de vier leaseauto’s verandert de bijtellingscategorie door de nieuwe belastingregels die vandaag ingaan. Wie niet heeft geanticipeerd op deze wettelijke wijzigingen kan rekenen op honderden of in sommige gevallen zelfs duizenden euro’s extra bijtelling gedurende een leasecontract.

Goede prestaties in eerste half jaar
Mede dankzij het veranderende fiscale beleid kijkt LeasePlan terug op een positief eerste half jaar. De verzwaarde marktomstandigheden hebben geen effect gehad op de prestaties van de leasemaatschappij. Terwijl bedrijven met grote wagenparken kritischer zijn in het toewijzen van leaseauto’s aan medewerkers en zich richten op kostenbesparingen, laat de online leasemarkt een duidelijke groei zien, van bijna 15%. Vooral het MKB kiest massaal voor deze makkelijke en voordelige vorm van autoleasing.
De leasemaatschappij zag het aantal faillissementen binnen het bedrijfsleven iets toenemen, hetgeen in lijn ligt met het landelijk gemiddelde. Een belangrijke rol was het afgelopen kwartaal weggelegd voor de verkoop van ex-leaseauto’s. Vooral de verkopen van de tweedehands auto’s aan particulieren stegen flink, mede dankzij het succes van het tweede LeasePlan Occasion Center dat de leasemaatschappij begin april opende in Veghel.

Vergroening van wagenpark; Volkswagen en Renault populair
Vorig kwartaal meldde LeasePlan al dat de toenemende vraag naar zuinige auto’s leidt tot een aanzienlijke vergroening van het Nederlandse leasewagenpark. De leasemaatschappij zag de gemiddelde CO2-uitstoot in een jaar tijd zo’n 6 gram dalen. Deze daling zette de afgelopen drie maanden alleen bij dieselauto’s door, met nog circa 6 gram. Ondanks dat dieselauto’s steeds zuiniger werden, kozen leaserijders in toenemende mate voor benzineauto’s. Een opvallende verschuiving ten opzichte van de maanden ervoor, zeker gezien de hoge brandstofprijzen in de eerste helft van dit jaar.

Volkswagen was het meest populaire automerk onder leaserijders. Op modelniveau ging Renault echter het afgelopen kwartaal aan de leiding: de meest gewilde personenauto van het moment onder automobilisten is de zuinige Mégane Estate, op de voet gevolgd door de Ford Focus. Bij de bestelauto’s voeren de Volkswagen Transporter en de Peugeot Partner de lijst aan.

Geef een reactie