De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio komt in de eerste helft van 2018 naar Nederland en wordt direct de benchmark in het premium compacte SUV-segment. Bovendien is het nieuwe topmodel met z’n indrukwekkende design, prestaties en technologie de snelste productie-SUV ter wereld door een nieuw ronderecord (7 minuten en 51,7 seconden) te vestigen op de legendarische Duitse Nürburgring.

2.9 V6 Biturbo-benzinemotor en 8-traps automatische transmissie
De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met de exclusieve, uit aluminium opgetrokken 2.9 V6 Biturbo benzinemotor – mede-ontwikkeld door Ferrari – die een maximum vermogen van 510 pk levert bij 6.500 toeren en een maximum koppel genereert van 600 Nm tussen 2.500 en 5.000 toeren. Van 0 naar 100 km/h accelereren duurt slechts 3,8 seconden, terwijl de topsnelheid met 283 km/h best-in-class is.

Het sportieve karakter van de Stelvio Quadrifoglio komt onder meer tot uiting in de 8-traps automatische transmissie die zodanig is gekalibreerd dat het schakelen in de Race-modus niet langer duurt dan 150 milliseconde. Deze automaat van ZF is bovendien uitgerust met een lock-up koppeling om de bestuurder bij fel optrekken in een lage versnelling een ongekende sensatie van kracht te geven.

Afhankelijk van de rijmodus die met de AlfaTMDNA Pro-schakelaar is ingesteld, wordt de schakelkarakteristiek afgestemd op de gebruiksomstandigheden, ook in het stadsverkeer. In de Advanced Efficiency-rijmodus zorgen de uitrolfunctie, waarbij de transmissie wordt losgekoppeld, en de elektronische cilinderuitschakeling voor lage emissie- en verbruikswaarden.

Voor nog meer rijbeleving is de Stelvio Quadrifoglio standaard voorzien van aluminium schakelflippers die zijn bevestigd aan de stuurkolom.

Innovatieve Q4-vierwielaandrijving
Het is de eerste keer dat de 510 pk sterke 2.9 V6 Biturbo benzinemotor wordt gekoppeld aan de innovatieve Q4-vierwielaandrijving. Deze combinatie zorgt voor onverslaanbare prestaties, tractie, veiligheid en optimaal rijplezier in alle situaties. Onder normale omstandigheden stuurt het Q4-systeem 100% koppel naar de achteras. Als de achterwielen hun grip dreigen te verliezen, stuurt het systeem 50% van het koppel naar de vooras.

Het lichte en compacte Q4-vierwielaandrijfsysteem maakt gebruik van een actieve tussenbak en een voorasdifferentieel die speciaal op basis van Alfa Romeo’s technische vereisten zijn ontwikkeld op het razendsnel verwerken van hoge aandrijfkoppels. De geavanceerde actieve koppelingstechnologie van de tussenbak zorgt er daarbij voor dat de uiterst dynamische rijprestaties niet ten koste gaan van de brandstofzuinigheid. Een geïntegreerde actuator van de nieuwste generatie garandeert een hoge reactiesnelheid en een nauwkeurige koppelverdeling op basis van de gekozen instelling van de AlfaTMDNA Pro-systeem.

Aan de hand van diverse parameters bewaakt het Q4-systeem voortdurend hoe de auto reageert en hoeveel grip de wielen hebben om de koppelverdeling over de voor- en achteras te optimaliseren. Op basis van de informatie van sensoren voor de dwars- en langsversnelling, de stuurwieluitslag en het giermoment, kan het systeem een dreigend verlies aan grip herkennen. In normale omstandigheden reageert de Stelvio Quadrifoglio als een auto met achterwielaandrijving: 100% van het aandrijfkoppel wordt naar de achteras gestuurd. Maar zodra de achterwielen hun griplimiet bereiken, stuurt het systeem direct een deel van het aandrijfkoppel, dat kan oplopen tot 50%, via de tussenbak naar de voorwielen. Om de koppelverdeling zo snel mogelijk te kunnen aanpassen, werkt het systeem met een hoge mate van mechanische overslip. Dat vertaalt zich in de praktijk in een ongekende tractie en bochtenstabiliteit, beide best-in-class.

State-of-the-art technologie voor optimale handling en ongekend veel rijplezier
AlfaTMChassis Domain Control (CDC) en AlfaTMActive Torque Vectoring
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is standaard uitgerust met Chassis Domain Control-technologie (CDC) en AlfaTMActive Torque Vectoring. CDC is het brein van alle on-board elektronica en is ontwikkeld om prestaties en rijplezier te optimaliseren. CDC heeft de controle over onder meer AlfaTMDNA Pro selector, Q4-vierwielaandrijving, AlfaTMTorque Vectoring, AlfaTMActive Suspension – actieve wielophanging – en stabiliteitscontrole (ESC).

Alfa Romeo’s Torque Vectoring optimaliseert de distributie-aandrijving en accentueert het sportieve karakter. De twee koppelingen van het achterdifferentieel maken het mogelijk het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Op deze manier wordt het overbrengen van het vermogen op de weg ook bij lage grip verbeterd. Zo kan de auto veilig en met plezier gereden worden, zonder dat het stabiliteitscontrole onnodig ingrijpt.

Alfa DNATMPro met Race-modus
De nieuwe Alfa DNATM Pro-rijmodusschakelaar van de Stelvio Quadrifoglio maakt het mogelijk om de rijdynamiek van de auto af te stemmen op de door de bestuurder gekozen instelling. De bestuurder is heeft een keuze uit vier standen: ‘Dynamic’, ‘Natural’, ‘Advanced Efficiency’ (brandstofbesparende modus) en ‘Race’ (voor maximale prestaties).

Dynamic is de ideale instelling voor een dynamische rijstijl. Dit komt tot uiting in een snelle gasrespons, sportieve onderstelafstemming en hoge schakelsnelheid. In de stand Natural zijn de gasrespons en onderstelafstemming juist beheerst en gericht op comfort onder alledaagse rijomstandigheden. In de Race-modus worden alle elektronische stabiliteits- en tractieregelsystemen uitgeschakeld om maximale prestaties op het circuit mogelijk te maken. Het pure racekarakter van deze rijmodus wordt ondersteund door een sportief uitlaatgeluid. Tot slot is er de Advanced Efficiency-modus waarin het brandstofverbruik en de emissies worden beperkt door middel van cilinderuitschakeling en uitrollen met de motor uit en de transmissie losgekoppeld. Deze modus wordt ook aanbevolen voor rijsituaties met verminderde grip.

Ophangingssysteem met exclusieve AlfaLinkTMtechnologie
Aan de voorzijde is de Stelvio Quadrifoglio uitgerust met double wishbone ophanging met semi-virtuele stuurassen die de filterende werking van oneffenheden optimaliseert en snelle accurate besturing bewerkstelligt. Voor de achteras is gekozen voor een vier-en-een-half-link systeem – gepatenteerd door Alfa Romeo – waarmee topprestaties, rijplezier en comfort zijn gegarandeerd. Bovendien biedt een elektronisch geregeld dempingssysteem de keuze aan tussen meer comfort of sportiviteit.

Alfa Active Suspension is een systeem dat wielophanging en schokbrekers continu controleert teneinde bewegingen van de carrosserie tegen te gaan. Het systeem werkt samen met CDC en Alfa DNA Pro en stemt zijn werking af op de gekozen rijmodus.

De Stelvio Quadrifoglio is qua stuurgevoel onmiskenbaar sportief met een stuurverhouding van 12:1, de meest directe in zijn klasse.

Integrated Brake System (IBS) en koolstof-keramische remschijven 
Integrated Brake System (IBS) debuteerde op de Giulia en is nu ook beschikbaar op de Stelvio Quadrifoglio. Het innovatieve elektromechanische systeem is een combinatie van stabiliteitscontrole en het traditionele servo-remsysteem. Dat scheelt gewicht, verbetert de remrespons en resulteert in een zeer korte remweg. Het remsysteem van de Stelvio Quadrifoglio omvat aluminium componenten en koolstof-keramische remschijven die nóg beter presteren onder droge en natte omstandigheden (ook bij hoge temperatuur) en een gewichtsbesparing van 17 kg opleveren.

Uniek design volgt functie
De hoofdlijnen van het ontwerp van de Stelvio Quadrifoglio zijn bepaald door constructieve eisen, terwijl bij de styling en het design niet alleen esthetische redenen een rol hebben gespeeld, maar ook belangrijke factoren als aerodynamica, snelheid, kracht en wegligging. Voorbeelden hiervan zijn de ventilatieroosters in de motorkap die zijn bedoeld voor de afvoer van warme lucht uit de motorruimte, de in carrosseriekleur uitgevoerde zijskirts, de uitgebouwde wielkasten en de vier indrukwekkende uitlaten.

Het front vormt een mix van verleidelijke, vloeiende lijnen en evenwichtige verhoudingen die volop dynamiek en kracht uitstralen. De karakteristieke Alfa-grille, met de scherp geprofileerde roosters en luchtinlaten voor de intercooler aan weerszijden van het schildvormige hart, geven de auto een herkenbaar gezicht. Samen met andere specifieke elementen van deze ultrasportieve versie vormen ze een samenhangend geheel dat op een unieke manier Alfa Romeo’s kernwaarden belichaamt die kunnen worden samengevat in het begrip ‘functionele schoonheid’.

Het zijaanzicht is sensueel en atletisch, waarbij als sportieve bekroning het beroemde ‘Quadrifoglio’-klavertjevier op het voorspatscherm prijkt. Met een lengte van 470 cm, hoogte van 168 cm en breedte van 216 cm zijn de buitenafmetingen tamelijk bescheiden, wat de krachtige en dynamische uitstraling van de auto versterkt. Een soortgelijk effect hebben de uniforme lakkleur waarin nagenoeg alle carrosseriedelen zijn uitgevoerd en de uitgebouwde wielkasten, die impliceren dat de auto stevig met zijn wielen op de grond staat De twee dubbel uitgevoerde uitlaten vormen een natuurlijk sluitstuk op de sportieve lijnen van de auto. Ze leiden de blik naar de weg, net als de imposante 20-inch velgen van donkergetint lichtmetaal, die achter zijn voorzien van bredere banden dan voor (een primeur in deze klasse).

De overzichtelijke cockpit van de Stelvio Quadrifoglio plaatst de bestuurder in het middelpunt: alle essentiële bedieningselementen zijn ondergebracht op en rond het stuurwiel, dat door zijn relatief kleine omvang perfect is voor elke rijstijl. De rode startknop op het stuurwiel, de aluminium schakelflippers aan de stuurkolom en de carbon inlegpanelen in het dashboard, de middenconsole, het stuurwiel en de portierhandgrepen benadrukken het hoge prestatieniveau van de auto, terwijl de lederen dashboardbekleding afgewerkt met sierlijke accentstiksels een onmiskenbaar Italiaans gevoel voor stijl uitstralen. De met zwart leder en Alcantara® beklede stoelen zijn specifiek voor de Quadrifoglio-versie ontworpen en bieden extra steun aan het lichaam in snel genomen bochten. Ze zijn naar keuze verkrijgbaar met rode, wit-groene of donkergrijze accentstiksels. Samen met de contrasterende materialen als leder, Alcantara en carbon benadrukken deze gekleurde accentstiksels het vakmanschap en oog voor detail dat het interieur kenmerkt, waarbij de donkere bekleding van de raamstijlen en de dakhemel de puur sportieve ambiance van de Stelvio Quadrifoglio verder versterkt.

 

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio komt in de eerste helft van 2018 naar Nederland.