hoogpolig offroaden in ROLLS-ROYCE CULLINAN

Toen Rolls-Royce drie jaar geleden de komst van de Cullinan aankondigde, gebeurde dat met in het achterhoofd de vraag van klanten over de gehele wereld naar ‘de Rolls-Royce onder de SUV’s’, voorzien van luxe, prestaties en gebruiksmogelijkheden die tot dan toe niet in één auto samen te vinden waren binnen de SUV-markt.

De automotive-industrie is altijd al een snel bewegende en dynamische bedrijfstak geweest, waarin nieuwe concepten, zoals SUVs, met grote regelmaat verschijnen. Toch moeten dergelijk concepten eerst geperfectioneerd worden voor ze worden geaccepteerd door klanten die geen compromissen wensen, zoals de vertegenwoordigers van ware luxe.

“De geschiedenis schiep de voorwaarden, en het antwoord van Rolls-Royce op de vraag van visionairs, avonturiers, ontdekkers en hen die geloven in het oppermachtige gevoel van vrijheid is de Rolls-Royce Cullinan,” zegt Müller-Ötvös.
 

Wat is de Cullinan?
De Rolls-Royce Cullinan is een Rolls-Royce zoals nooit tevoren. Toen Sir Henry Royce zijn legendarische woorden “Streef naar perfectie in alles wat je doet. Neem het beste en maak het nog beter. Als het niet bestaat, ontwerp het” sprak, had hij de Cullinan in gedachten kunnen hebben.

Door luxe Effortless, Everywherete maken werd de benadering van Rolls-Royce om een authentieke Rolls-Royce SUV te ontwerpen een evolutie. Het meest zichtbare teken daarvan is de radicale achterzijde van de Cullinan.

Voor het eerst heeft een Rolls-Royce een grote achterklep, genaamd ‘The Clasp’. Met een hint naar het verleden toen bagage nog aan de buitenzijde van de auto werd vastgesnoerd en inzittenden dus niet samen met hun eigendommen in één ruimte reisden, is het profiel van de achterzijde van de Cullinan een tweedelig, ‘D-back’ ontwerp. De achterklep opent en sluit in twee delen met een druk op de knop van de afstandsbediening.

Het achtercompartiment van de Cullinan is ontworpen om de best mogelijke zitplaatsen te kunnen herbergen. Er zijn twee opstellingen mogelijk: Lounge Seats of Individual Seats.

De Lounge Seat-opstelling is de meer functionele versie van de twee. Er is plaats voor drie passagiers achterin, waardoor dit de meest aantrekkelijke optie is voor families. Ook kunnen de stoelen neerklappen, voor het eerst in een Rolls-Royce.

De stoelen klappen elektrisch weg in een aantal verschillende standen door middel van knoppen in de kofferruimte of in de portieren. Een druk op de knop laat de rugleuning neerklappen, terwijl de hoofdsteun naar boven beweegt om de zitting niet te raken. Beide rugleuningen kunnen, verdeeld in 1/3 en 2/3, geheel neerklappen waarbij een vlakke laadvloer ontstaat.

De kofferruimte heeft een inhoud van 560 liter, te vergroten tot 600 liter wanneer de hoedenplank is verwijderd. De basis van de zitplaatsen achterin is hoger dan de laadvloer, waardoor bagage niet naar voren kan schuiven met neergeklapte rugleuningen zoals in andere SUV’s. De vloer kan elektrisch worden verhoogd naar het niveau van de zitplaatsen, waarmee een totale inhoud van 1.930 liter ontstaat en een laadlengte van 2.245 mm.

Met de wetenschap dat de Rolls-Royce-koper zijn of haar Cullinan graag aanpast aan persoonlijke wensen, is een tweede configuratie van de auto beschikbaar.

De Individual Seat configuratie is voor mensen die de ultieme luxe van een SUV verkiezen boven de praktische mogelijkheden. Beide individuele achterstoelen zijn gescheiden door een vaste middenconsole waarin een minibar is opgenomen met Rolls-Royce whiskyglazen, champagneflutes en een koelkast. De stoelen beschikken over uitgebreide verstelmogelijkheden om het reizen achterin zo aangenaam mogelijk te maken.

Een glazen wand scheidt het passagierscompartiment van de bagageruimte en draagt bij aan de toonaangevende stilte in het interieur. Bovendien blijft de optimale temperatuur voor de passagiers in het interieur gehandhaafd wanneer de kofferruimte wordt geopend.

Het avontuur wacht
De Cullinan opent met een druk op de knop van de Bespoke-sleutel, of door de prachtig vormgegeven, roestvaststalen deurgreep aan te raken. De auto zakt 40mm om een gemakkelijke instap mogelijk te maken, waarbij de iconische Rolls-Royce coach deuren wijd openen om bestuurder en passagiers mee te nemen op avontuur. 

De bestuurder ziet onmiddellijk dat de Cullinan een echte rijdersauto is aan het dikke, kleine stuurwiel. Het is verwarmd, net als de stoelen die daarnaast geventileerd zijn en de passagiers een optimaal klimaat bieden.

Hypermoderne technologie maakt van de Rolls-Royce Cullinan de meest geavanceerde auto in zijn klasse. Denk hierbij aan systemen als Night Vision en Vision Assist met zowel overdag als ‘s nachts Wildlife & Pedestrian Warning. Alertness Assistent, een systeem met vier camera’s en Panoramic View, rondom zicht en helikopterview, Active Cruise Control, Collicion Warning, Cross-Traffic Warning, Lane Departure en Lane Change Warning, een toonaangevend 7×3 High Resolution Head-up display, WiFi hotspot en navigatie- en entertainmentsystemen.

Aangekomen op de bestemming stappen de inzittenden uit zonder de vier geworden dorpels te raken: zowel de voor- als achterportieren lopen door tot onder de dorpels van de Cullinan en houden daardoor het vuil aan de buitenzijde van de deur. Typisch iets waar alleen Rolls-Royce aan denkt.

Rolls-Royce technologie met een doel
De basis van het ontwerp van de Rolls-Royce Cullinan SUV is het Architecture of Luxury, het door Rolls-Royce ontwikkelde, volledig aluminium platform.

Het Architecture of Luxury is ontworpen en ontwikkeld met als doel om aangepast te kunnen worden aan het formaat en gewicht van verschillende toekomstige Rolls-Royce-modellen, ook in de verre toekomst en met verschillende aandrijflijnen.

De componenten van de basisarchitectuur voor de Cullinan zijn samengevoegd in een spaceframe dat hoger en korter is en ruimte biedt aan een toepassing die niet eerder aanwezig was op een in serie geproduceerde Rolls-Royce: een grote achterklep. De geheel nieuwe aluminium structuur zorgt voor een grote stijfheid van de carrosserie, merkbaar door buitengewoon goede prestaties op ruig terrein en een beter comfort op de weg.

‘Magic Carpet Ride’ op onverharde wegen
De integratie van nieuwe technologie is een van de fundamentele kwaliteiten van de Cullinan. Het team van engineers begon met het ontwerp van een aandrijflijn die het beroemde ‘Magic Carpet Ride’-gevoel van Rolls-Royce ook onder off-road-omstandigheden overbrengt. Dat is mede gelukt dankzij de nieuwe, lichte architectuur en de nieuwste generatie zelfregelende luchtvering. De ophanging maakt miljoenen berekeningen per seconde om het elektronisch geregelde schokdempersysteem aan te sturen. Deze berekeningen worden gevoed door informatie van de bewegingen in koets en wielen, stuurbewegingen en informatie van de camera’s.

Tijdens off-road-rijden gebruikt het elektronisch geregelde schokdempersysteem luchtdruk om elk wiel dat tractie lijkt te verliezen actief naar beneden te drukken zodat het in contact met de grond blijft. Zo wordt maximale grip op alle wielen verkregen. 

Ontwerp
Dankzij de Architecture of Luxury konden Giles Taylor, Director of Design, Rolls-Royce Motor Cars en zijn team een auto ontwerpen die geheel aan de verwachtingen voldoet. Een iconisch design, herkenbare Rolls-Royce proporties zowel vanbinnen als vanbuiten en een ongeëvenaard niveau van luxe. Taylor: “Een van de voordelen van het nieuwe platform was de mogelijkheid de wielen en het dak exact daar te plaatsen waar ik ze wilden hebben. Dit geeft de Cullinan de aanblik van een strijder die zijn kracht en vermogen niet onder stoelen of banken steekt. Tegelijkertijd is de in- en uitstap voor de achterpassagiers buitengewoon comfortabel.”

Krachtige horizontale en verticale lijnen en de met de hand gepolijste, roestvaststalen grille kenmerken de voorzijde van de Cullinan. De Rolls-Royce badge en de Spirit of Ecstasy ontbreken uiteraard niet.

Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door het lange profiel van de motorkap, typisch voor Rolls-Royce. Direct na de A-stijl bereikt de auto zijn maximale hoogte van 1.836mm, waarna de daklijn geleidelijk afloopt. Het grote glasoppervlak en de 22 inch wielen zijn perfect in balans en dat is ook de achterzijde, waar functionaliteit de overhand heeft. Twee smalle, rechtopstaande achterlichtunits markeren de auto en de zichtbare uitlaatpijpen verwijzen naar de kracht en mogelijkheden van de Cullinan.

Het interieur combineert authentieke Rolls-Royce-luxe met simpele, symmetrische lijnen. De mooiste materialen zijn toegepast en de stoelen in de Cullinan laten de kwaliteit en vakmanschap van het merk trots zien. Ze passen bij de meer casual en dynamische uitstraling van de auto en hebben een hoefijzerpatroon om de steun die de stoelen bieden te benadrukken.

Vrijwel alle lederen delen in het interieur zijn verwarmd, zoals de armsteunen in de voor- en achterportieren, middenconsole, lagere delen van de C-stijlen en de middenarmsteun achter.