MAZDA wereldpremière twee concept cars en SKYACTIV-X motor

Mazda presenteert op de Tokyo Motor Show 2017 twee conceptcars en een nieuwe motor, tezamen drie wereldprimeurs. De Mazda VISION COUPÉ laat het design zien van de volgende generatie Mazda’s. De vormgeving van de toekomstige modellen blijft gebaseerd op de Kodo filosofie, maar zal eleganter en luxueuzer zijn. De Mazda KAI CONCEPT symboliseert de visie van Mazda op de toekomst en kan worden beschouwd als de voorbode van een compleet nieuwe generatie modellen. Hij vertegenwoordigt de visie van Mazda op de ideale auto met verbrandingsmotor en is uitgerust met de SKYACTIV-X SPCCI motor.

Deze nieuwe motor hoort bij de ontwikkeling van de volgende generatie verbrandingsmotoren, SKYACTIV-X genaamd, met een gepatenteerde SPCCI verbrandingsmethode. Mazda is ook bezig met de voorbereiding van de volgende generatie SKYACTIV-VEHICLE ARCHITECTURE onderstellen, die zoals bekend de menscentrische filosofie achter het produceren van auto’s weerspiegelt. Deze technologieën leveren een fundamentele bijdrage aan een ‘well-to-wheel’ verlaging van de CO2-emissie, terwijl Mazda doorgaat met het vinden van meer technologische innovaties die ten goede komen aan de Jinba Ittai rijervaring van het merk.

De Mazda KAI CONCEPT, een compacte hatchback als voorbode van de toekomst van Mazda
De compacte hatchback Mazda KAI CONCEPT beleeft zijn wereldpremière op de Tokyo Motor Show. De KAI CONCEPT streeft ernaar de ideale auto te zijn die wordt aangedreven door een interne verbrandingsmotor en combineert heel bekwaam Mazda’s baanbrekende technologieën van de volgende generatie met het design van de volgende generatie. De KAI CONCEPT belichaamt Mazda’s doel om als merk een hechte band te hebben met zijn klanten en een onmisbaar deel van hun leven uit te maken. En ook de belofte om auto’s te blijven maken die de verwachtingen van de klanten overtreffen.

Als aandrijfgroep voor de KAI CONCEPT is gekozen voor de SKYACTIV-X, Mazda’s nieuwe motor die als eerste gebruik maakt van het nieuwe verbrandingsproces Spark-Controlled Compression Ignition (SPCCI). SKYACTIV-X is de eerste* in serie geproduceerde benzinemotor met compressie-ontsteking ter wereld. Ook de volgende generatie van Mazda’s SKYACTIV-VEHICLE ARCHITECTURE is aangepast om het vermogen van het menselijke lichaam om zichzelf in evenwicht te houden te maximaliseren, zodat bestuurder en auto perfect met elkaar verbonden zijn. In combinatie met de SKYACTIV-X motor zorgt dit voor zeer geraffineerde rijaspecten, van het beleven van de prestaties en het comfort tot het in stilte genieten van de rit.

Het design ontleent zijn schoonheid aan het weglaten van alle overbodige elementen, waardoor een sterke, solide hatchback is ontstaan. In deze compact auto heeft Mazda de laatste versie van Kodo design gecomprimeerd als een artistieke expressie van Japanse esthetica. Het resultaat is een auto met Mazda’s ideale hatchback-afmetingen.

‘KAI’ betekent letterlijk ‘de pionier’. Mazda heeft deze naam gekozen met het oog op de toon die de KAI CONCEPT bij de volgende generatie zal zetten.

Mazda VISION COUPÉ
De VISION COUPÉ laat Mazda’s visie op design voor de volgende generatie zien.
Met het nieuwe design, waarvan de wortels liggen in de Japanse stijlprincipes, streeft Mazda naar een elegante en geraffineerde stijl die natuurlijke levenslust uitdrukt. Mazda maakte voor het eerst auto´s met een elegant design met de R360 Coupé en de Luce Rotary Coupé. In een tijdperk waarin efficiency de boventoon voerde werd bij deze twee coupés veel aandacht besteed aan het creëren van fraaie proporties. De speelse warmte en schoonheid die ze uitstraalden werden de hoeksteen van Mazda’s idee van elegantie.

De Mazda VISION COUPÉ bouwt voort op deze erfenis met het voorstellen van het nieuwe design van Mazda. De benaming ‘coupé’ is een eerbetoon aan deze elegante voorouders en maakt de weg vrij voor het nieuwe Kodo design.

De Mazda VISION COUPÉ heeft de basisvorm van een vloeiende vierdeurs coupé aangenomen. De verhoudingen voldoen aan de perfecte balans van een klassiek coupédesign met de inzittendenruimte zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Het silhouet suggereert een krachtige voorwaartse beweging, waardoor de indruk van een high-performance machine wordt gewekt.

De Mazda VISION COUPÉ wil de Japanse esthetica weerspiegelen en gestalte geven aan een unieke uiting van elegantie. De uitdaging bij het ontwerpen van dit concept model was het creëren van een eenvoudige vorm waarbij scherpe, opvallende details contrasteren met subtiele lichtschakeringen, zodat een nieuwe vorm van levenslust zou ontstaan.

Ruimtelijke harmonie gebaseerd op het ‘ma’ concept
Het interieurdesign is gebaseerd op het traditionele Japanse architectuurconcept ‘ma’, waarbij zorgvuldig met ruimte wordt omgegaan om sfeer te creëren.

Het bewuste gebruik van ruimte tussen elementen als het dashboard, de portierpanelen en de middenconsole is gebaseerd op ‘ma’ en zorgt voor een luchtstroom daartussen. Dit geeft de indruk van een ruimte die in de bewegingsrichting van de auto stroomt, waarbij de inzittenden worden omvat zonder dat ze zich opgesloten voelen.

Vernieuwde Mazda MX-5 Roadster en RF
Open rijden nu nog leuker en aantrekkelijker
‘Geniet van het moment, geniet van het leven’ was het thema bij de vierde generatie van de MX-5, die in 2015 op de markt kwam en wereldwijd bejubeld werd. Met deze combinatie van fraai design en het prettige Jinba Ittai gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder won deze soft-top roadster in 2016 als allereerste auto ooit tegelijkertijd zowel de World Car of the Year als de World Car Design of the Year award.

De Mazda MX-5 RF beleefde zijn wereldpremière in 2016, waarbij deze legendarische, lichtgewicht sportauto een compleet nieuwe persoonlijkheid kreeg. Met de op de soft-top van de vierde generatie gebaseerde inklapbare hard-top van de RF is de rijbeleving van de MX-5 voor een breder publiek toegankelijk gemaakt. Met de hard-top dicht komt de vorm van de sportcoupé volledig tot zijn recht. Met de hard-top open biedt de RF een compleet nieuwe rijbeleving in de open lucht. Hij biedt hoe dan ook getrouw alle Jinba Ittai sensaties van zijn soft-top tweelingbroer.

Nu diepen de vernieuwde MX-5 en MX-5 RF het rijgevoel dat de MX-5 tot cultureel icoon en de bestverkochte roadster in de geschiedenis heeft gemaakt nog dieper uit. Klanten kunnen kiezen uit meer opties, van carrosseriekleuren tot comfort- en veiligheidsopties tot aandrijfgroepen.

Design – meer keuzemogelijkheden*
Soft-top of inklapbare fastback, de vierde generatie MX-5 zet ieder detail in om tot een volledig mensgerichte, lichtgewichte sportauto te komen. Daaronder valt ook een exterieurdesign met fraaie verhoudingen die de inzittenden op de voorgrond plaatsen, ondanks dat dit de kortste MX-5 is sinds deze auto in 1989 werd gelanceerd. De grens tussen binnen en buiten is weggevallen en het ontwerp van de inzittendenruimte versterkt de beleving van het rijden in de open lucht.

De nieuwe modellen van 2018 hebben nog steeds hun eigen MX-5 persoonlijkheden en bieden tegelijkertijd een ruimere keuze aan carrosseriekleuren. Beide modellen worden leverbaar in Soul Red Crystal, Eternal Blue en Snowflake White Pearl, terwijl Machine Grey ook leverbaar wordt op de vernieuwde MX-5 Roadster. Van deze laatste komt er een nieuwe speciale versie met kersenrode softtop en een nappa lederen interieur: de Mazda MX-5 Sakura. Sakura, de Japanse kersenbloesem, staat symbool voor het leven, mooi en kort (net als de bloesem). Er heerst een sfeer van ‘Carpe Diem’ rondom de Sakura, iets wat volledig past bij het gevoel dat hoort bij de Mazda MX-5. De speciale uitvoering is vanaf 1 januari op de Nederlandse markt beschikbaar in een gelimiteerde oplage van 25 stuks. Bij de vernieuwde MX-5 RF kan optioneel worden gekozen voor een tweekleurig zwart dak voor de unieke, opklapbare hard-top. Als de hard-top wordt geopend, verdwijnen de twee dakpanelen en de achterruit uit het zicht en blijven (anders dan bij alle andere hardtopmodellen op de markt) de stijl en de daksectie op hun plaats, waardoor het elegante druppelvormige silhouet van de RF behouden blijft.

De inzittenden kunnen met het dak dicht genieten van de rust en veiligheid van een sportcoupé. Nu meer dan ooit, omdat beide vernieuwde MX-5 versies een reeks verbeteringen hebben ondergaan, waaronder extra isolatie voor een lager geluidsniveau in de auto, beter afleesbare meters en stoelverwarming.

Rijprestaties – intensere Jinba Ittai rijervaring
De ontwikkelaars van de vierde generatie MX-5 en MX-5 RF streefden naar een intensere vorm van de Jinba Ittai rijervaring door auto’s te bieden die in elke situatie precies doen wat de bestuurder wil en tegelijkertijd het unieke gevoel van vrijheid bieden dat je in een roadster met open kap tot op je botten voelt. Het komt erop neer dat de band van dit soort auto’s met hun bestuurder in de loop van de tijd steeds sterker wordt.

De vernieuwde MX-5 en MX-5 RF vergroten het rijplezier met verbeterde Jinba Ittai kernwaarden zoals de perfecte 50:50 gewichtsverdeling over de vóór- en achterkant, die vanaf het allereerste begin kenmerkend is geweest voor de MX-5. Zo versoepelen en verzachten de nieuwe instellingen van de schokdempers achter en de stuurbekrachtiging het rijgedrag, terwijl de betere isolatie van de rijgeluiden ervoor zorgt dat je meer kan genieten van het heerlijke, typische MX-5 motorgeluid.

Ten behoeve van beperking van brandstofverbruik en uitstoot is het i-stop start-stopsystemen en i-ELOOP, Mazda’s slimme regeneratieve remsysteem, nu standaard op alle Roadster en RF modellen met de 2.0 SKYACTIV-G motor.

Gamma aandrijfgroepen*

  • Bijzonder efficiënte 1.5 SKYACTIV-G en 2.0 SKYACTIV-G direct ingespoten benzinemotoren in de configuratie vooringeplaatste motor en achterwielaandrijving
  • Korte, snel schakelende SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak
  • Zestraps automaat leverbaar voor de MX-5 RF
  • Nieuwe i-stop en i-ELOOP

Veiligheid – Mazda’s i-ACTIVSENSE geavanceerde veiligheidssystemen
De lijst met leverbare i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologie wordt voor de vernieuwde MX-5 en MX-5 RF uitgebreid met Adaptive LED Headlights (ALH)*. ALH verbetert het zicht in het donker met LED-modules in iedere koplamp die onafhankelijk in- of uitgeschakeld worden om andere weggebruikers niet te verblinden.

* Beschikbaarheid afhankelijk van uitrustingsniveau en markt.