McLAREN SPECIAL OPERATIONS GEEFT DETAILS VRIJ VAN McLAREN 650S LE MANS

McLaren geeft details vrij ter viering van een beroemde overwinning twintig jaar geleden.

  • Model in gelimiteerde oplage om de 20e verjaardag van de overwinning te vieren van de McLaren F1 GTR in de 24 Uur van Le Mans
  • Design en styling geïnspireerd door het race-winnende chassis # 01R McLaren F1 GTR, inclusief iconische en op het dak gemonteerde ‘snorkel’
  • Slechts 50 modellen, allemaal coupés, wereldwijd beschikbaar
  • Samenwerking met Peter Stevens, beroemde ontwerper van de McLaren F1

Elke uitvoering van de 106 gebouwde modellen van de McLaren F1, heeft een verhaal te vertellen en de uitvoeringen die een GTR-badge dragen, stammen af van de versie die geschiedenis schreef tijdens de 24 Uur van Le Mans. Toen in 1995 aan het einde van de race de geblokte vlag viel, reden vijf McLarens F1 GTR over de streep naar de 1e, 3e, 4e, 5e en 13e plaats. Ter ere van deze prestatie werden vijf speciale edities van de McLaren F1, gebadget McLaren F1 LM, in het leven geroepen. Eén voor elke auto die de finish wist te halen.

Px187MTU4MDA4NS0yLTE4NTA5MjI2MDQ=

Nu 20 jaar later, heeft McLaren Special Operations (MSO) de eerste details van een speciale editie van de 650S vrijgegeven. De versie is gebouwd om de verjaardag van het aansprekende resultaat te vieren. Slechts 50 McLarens 650S Le Mans zullen wereldwijd verkrijgbaar zijn, met een ontwerp dat gebaseerd is op de race-winnende # 59 McLaren F1 GTR. Levering begint later dit jaar.

Ontworpen door MSO in overleg met Peter Stevens, de ontwerper van de iconische McLaren F1, wordt de McLaren 650S Le Mans alleen als coupé aangeboden en is een aantal styling-elementen van de iconische race-winnaar overgenomen. Meest in het oog springt de op het dak gemonteerde ‘snorkel’ luchtinlaat. Deze volledig geïntegreerde ‘snorkel’ brengt een luchtstroom naar de bekende 3,8-liter twin turbo V8-motor, terwijl hij ook het geluid in het interieur versterkt.

Daarnaast zijn de voorschermen voorzien van subtiele louvres om de druk op de voorwielen te verminderen en de downforce te verhogen. De unieke ‘Le Mans Edition’ lichtgewicht wielen – 19-inch aan de voorzijde, 20-inch aan de achterzijde – vertonen sterke overeenkomsten met de motorsportwielen zoals ze te vinden waren op de racers uit 1995. De auto staat op door McLaren ontwikkelde Pirelli P Zero ™ Corsa-banden. Carbon-keramische remmen met McLaren-oranje remklauwen zijn standaard.

Px187MTU4MDA4NS01LTE5ODY4MDU0Mg==

Px187MTU4MDA4NS00LTIxMDYyMTc2Mg==

In een reactie op de McLaren 650S Le Mans, zegt Stevens het volgende: “Het ontwerp van de McLaren F1 herschreef de spelregels. Het model moest een ultieme rijervaring bieden, zonder compromis. Het feit dat de auto werd omgebouwd tot een raceauto en winnaar werd van races, was een duidelijk bewijs van de kracht van het oorspronkelijke ontwerp. Dat is iets, waar ik erg trots op ben.”

“Met een mix van subtiele designkenmerken is de 650S Le Mans een moderne interpretatie. Hij combineert de iconische lijnen en functionele elementen uit het verleden van de McLaren F1 – de lamellen in de zijschermen, de op het dak gemonteerde luchtinlaat – en mengt deze met baanbrekende technologieën. Het model is een fantastisch eerbetoon aan het oorspronkelijke ontwerp en aan het ongelooflijke wedstrijdresultaat dat in 1995 door het team is bereikt in een van de moeilijkste en meest uitdagende races ter wereld.”

Vermogen en koppel zijn voor de McLaren 650S Le Mans ongewijzigd ten opzichte van het standaard productiemodel. De 650S Le Mans beschikt over 650 PS (641 pk) en 678 Nm. De auto sprint van nul naar 100 km/h in drie seconden en de topsnelheid bedraagt 331 kilometer per uur.

Het model dat in een gelimiteerde oplage wordt geproduceerd, beschikt over tal van koolstofvezel elementen, zoals bijvoorbeeld de splitter aan de voorzijde en de achterbumper. Ook heeft de uitvoering door MSO ontwikkelde verlengde zijpanelen en een kenmerkende MSO-diffuser. De unieke uitstraling van de McLaren 650S Le Mans wordt verder versterkt door de metalen lakkleur Sarthe Grey, geïnspireerd door de kleur van de race-winnende McLaren F1 GTR. Een vleugje van het beroemde McLaren-oranje in de vorm van het Le Mans-logo, siert de wielen en de achterrand van de verlengde MSO-deurpanelen. Een schildje op de deurplaat in het interieur onderstreept de beperkte oplage van het model.

Px187MTU4MDA4NS0zLTE3ODA2NDA4OTY=

Het interieur is uitgevoerd in zwart leer en alcantara, de zwarte sportstoelen zijn afgewerkt met contrasterend McLaren-oranje alcantara®. Een Le Mans-logo is in de hoofdsteunen van de stoelen en in de unieke vloermatten verwerkt, een duidelijk  eerbetoon aan de verjaardag.

De McLaren 650S Le Mans is wereldwijd beschikbaar en kost £ 244.500,-. De levering zal medio 2015 beginnen, onder meer via Louwman Exclusive, officieel McLaren-partner in Nederland. Het Utrechtse bedrijf kan ook andere McLaren-modellen als de 650S Coupe, de 650S Spider en de nu al legendarische McLaren P1 leveren. De Nederlandse prijs van de 650S Le Mans is nog niet bekend.

Eigenaren van de McLaren 650S Le Mans krijgen niet alleen een unieke auto. Ook zullen zijn een exclusieve uitnodiging ontvangen om samen met een introduce als gast van McLaren de 20e verjaardag van de beroemde Le Mans-overwinning op het historische circuit bij te wonen.