ZELFRIJDENDE MAN TRUCK BESCHERMT WEGWERKERS

De Duitse truckfabrikant MAN heeft samen met zeven partners een prototype voor een zelfrijdende truck ontwikkeld. Deze heeft één doel: voertuigen en machines die worden gebruikt bij wegwerkzaamheden volgen en zodoende de mensen die die ter plekke aan het werk zijn, beschermen.

e-afas-01

e-afas-03

MAN en zijn partners hebben de zelfrijdende truck ontwikkeld omdat zelfs opvallende veiligheidsvoertuigen die worden gebruikt bij wegwerkzaamheden, nog relatief vaak zijn betrokken bij ongevallen. De ontwikkeling vond plaats in het kader van het aFAS-project (automatisch fahrerlos fahrendesAbsicherungsfahrzeug) dat twee jaar geleden werd gelanceerd door het Duitse ministerie van Economische Zaken & Energie. Het doel van het project is om een autonome truck met alle relevante waarschuwingssignalen te ontwikkelen die zonder chauffeur kan rijden. Het prototype wordt getest op een autosnelweg met verharde vluchtstrook in de Duitse deelstaat Hessen.

Technologische uitdaging
De autonoom rijden-component van het project is een grote uitdaging voor alle projectpartners. Er worden dan ook er zeer hoge eisen gesteld aan de functionele veiligheid van het voertuig en aan de kwaliteit van de voertuigtechnologie. Zo dient het stuur- en remsysteem evenals sensoren, de omgevingsherkenning en aansturingssoftware te voldoen aan zeer strenge criteria met betrekking tot voertuigveiligheidssystemen.

e-afas-02

Zo veel mogelijk standaard onderdelen
Bij het project wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van onderdelen die MAN ook in serieproductie inzet. Denk aan de reguliere aansturing en de toepassing van veiligheidssystemen. De omgeving van het voertuig wordt gemonitord met camera’s en radarsystemen die vrijwel productieklaar zijn. Hiermee kunnen objecten, rijbanen en open ruimtes worden herkend. De sensortechnologie wordt ondersteund door de draadloze overdracht van informatie tussen werkverkeer en veiligheidsvoertuigen.