Aprilia RSV4 1100 Factory: snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit

De EICMA in Milaan vormt voor Aprilia het toneel voor de introductie van de Aprilia RSV4 1100 Factory. Met een nieuwe, 217 pk sterke 1.078cc V4-motor is deze RSV4 1100 Factory de snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit in de historie van Aprilia.De RSV4 1100 Factory dankt zijn toegenomen vermogen van 217 pk bij 13.200 tpm en maximumkoppel van 122 Nm bij 11.000 tpm aan een vernieuwd V4-blok. De cilinderinhoud daarvan is toegenomen tot 1.078 cc. Tot de technische veranderingen behoren onder meer zuigers met een grotere boring, een verder geoptimaliseerd timingsysteem, een betere smering en een vernieuwde setup voor het motormanagement, waarbij de toerenbegrenzer nu bij 13.200 toeren in werking treedt. Ook het uitlaatsysteem is verder aangescherpt, en mondt nu uit in een standaard straatlegale titanium Akrapovic-demper. Bovendien is de calibratie van het APRC-systeem verder verfijnd.

De noviteiten voor de RSV4 1100 Factory gaan echter verder dan enkel het blok met de bijbehorende elektronica. Ook de setup voor het frame en de ophanging werden vernieuwd, met een gewijzigde gewichtsverdeling tot gevolg. Diverse aanpassingen hebben geresulteerd in een 4 mm kortere wielbasis, waardoor de rijder nu dichter op het voorwiel zit en zo – in combinatie met nieuwe aerodynamische windgeleiders in de kuip – meer druk op het voorwiel uitoefent. Dat komt de stabiliteit op snelheid en bij acceleraties uit bochten ten goede, zonder de wendbaarheid van de RSV4 1100 Factory negatief te beïnvloeden.

Nieuw is ook de setup voor de Öhlins NIX voorvork met een 5 mm langere veerweg, een stijvere swingarm en een nieuw remsysteem met Brembo Stylema remzadels en remblokken met betere remprestaties. Desgewenst kan dat remsysteem worden gecombineerd met carbon air ducts om de temperatuur van de remmen beter te controleren voor constante prestaties. Een nieuwe ultralichte Bosch lithium accu zorgt voor een belangrijke gewichtsbesparing, waardoor het leeggewicht van de RSV4 1100 Factory nu op 199 kg blijft steken.

De Aprilia RSV4 RR heeft het bekende, 201 pk sterke 1.000cc V4-blok behouden. Voor het model is echter wel een nieuwe Track kit beschikbaar. Die bestaat uit diverse onderdelen die de RSV4 RR gezamenlijk op tal van punten verder aanscherpen, waaronder het gewicht, de handling, de aerodynamica en uiteraard ook het uiterlijk.