BMW laat X-series groeien tot X7

De nieuwe BMW X7 koppelt de uitstraling, exclusiviteit en interieurruimte van een luxe topmodel aan het veelzijdige karakter van een Sports Activity Vehicle (SAV). Het nieuwste en grootste model in de BMW X line-up is sensationeel ruim. Dat komt door de indrukwekkende proporties, met topklasse design voor het interieur en toonaangevende features in de uitrusting.

De toevoeging van de BMW X7 aan het modellengamma markeert de volgende stap in het productoffensief van BMW Group in het luxe topsegment – een cruciaal element in de NUMBER ONE > NEXT strategie. De nieuwe BMW X7 gaat in productie in de fabriek in Spartanburg in de Verenigde Staten. De marktintroductie in Nederland is eind maart 2019.

Perfect design: indrukwekkend, luxe en modern.
Met een lengte van 5.151 millimeter, breedte van 2.000 millimeter, hoogte van 1.805 millimeter en wielbasis van 3.105 mm oogt de BMW X7 buitengewoon harmonieus. Het model manifesteert zich overduidelijk als het nieuwe hoofd van de BMW familie. De designtaal, met scherpe lijnen en grote oppervlakken, maakt hem imposant.

Ook het front met de uitzonderlijk grote nieren grille draagt hieraan bij. Adaptieve LED-koplampen zijn standaard. BMW Laserlight grootlicht is optioneel en te herkennen aan blauwe, X-vormige elementen in de koplampen. De lichtbundel van deze geavanceerde verlichting reikt tot wel 600 meter ver.

Van opzij vallen de grote raampartijen op, evenals de forse bodemvrijheid en lange daklijn. De achterzijde wordt gekenmerkt door horizontale lijnen, slanke LED-achterlichten en de achterklep met afzonderlijk te openen achterruit. Verder is de BMW X7 voorzien van talrijke chromen accenten die de imposante uitstraling versterken. Lichtmetalen 20-inchwielen zijn standaard, terwijl 21- en 22-inch exemplaren optioneel verkrijgbaar zijn.

Het interieur: drie zitrijen en luxueuze ambiance.
Het ruime en veelzijdige interieur heeft standaard drie zitrijen, met in totaal zeven zitplaatsen. De derde zitrij biedt plek voor twee inzittenden op volwaardige stoelen. In de armsteunen zijn bekerhouders verwerkt. Voor de middelste zitrij zijn optioneel twee individuele comfortstoelen mogelijk. Alle stoelen zijn afzonderlijk elektrisch verstelbaar. De inhoud van de bagageruimte is te vergroten van 326 liter tot maximaal 2.120 liter.

Zorgvuldig geselecteerde materialen en een perfecte afwerking dragen bij aan het luxegevoel in de nieuwe BMW X7. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer Vernasca-lederen bekleding, automatische airconditioning met vier klimaatzones, een driedelig glazen panoramadak en sfeerverlichting inclusief Welcome Light Carpet en Dynamic Interior Light. De optielijst vermeldt talrijke highlights, zoals automatische airconditioning met vijf zones, het Ambient Air pakket, het glazen panoramadak Sky Lounge, met glas afgewerkte schakelaars, een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het Entertainmentsysteem Professional achterin. Verder is de BMW X7 naar persoonlijke voorkeur samen te stellen met de Design Pure Excellence uitrustingslijn, het M Sport pakket en de BMW Individual opties.

BMW xDrive en M Sport differentieel.
Vanaf de introductie is te kiezen uit een zescilinder-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 250 kW (340 pk) voor de BMW X7 xDrive40i (verbruik gecombineerd: 8,7-9,0 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 198-205 g/km*) en twee zescilinder-in-lijn dieselmotoren met 195 kW (265 pk) in de BMW X7 xDrive30d (verbruik gecombineerd: 6,5-6,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 171-178 g/km*) en 294 kW (400 pk) in de BMW X7 M50d (verbruik gecombineerd: 7,0-7,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 185-193 g/km*). Alle krachtbronnen beantwoorden aan de Euro 6d-TEMP emissienorm en zijn gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat.

BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving zorgt voor optimale tractie en grip op asfalt en onverharde ondergrond, waarbij het accent ligt op achterwielaandrijving voor maximale efficiency. Voor een nog dynamischere wegligging zorgt het M Sport achterdifferentieel met elektronisch aangestuurde sperfunctie. Dit differentieel is standaard op de BMW X7 M50d en optioneel verkrijgbaar voor de BMW X7 xDrive40i.

Getunede onderstel systemen
De BMW X7 is standaard voorzien van talrijke onderstelsystemen, inclusief adaptieve wielophanging met elektronische dempercontrole en luchtvering voor en achter. Tevens is de bodemvrijheid – met een simpele druk op de knop of via de BMW Display Key – variabel instelbaar over een afstand van 80 millimeter. Diverse onderstelsystemen zijn optioneel beschikbaar om comfort, stuurscherpte en off-roadprestaties te optimaliseren. Integral Active Steering en het Executive Drive Pro systeem met actieve stabilisatie zorgen voor een nog directere besturing en meer stabiliteit.

Met uitzondering van de BMW X7 M50d zijn alle uitvoeringen optioneel leverbaar met het xOffroad Pack met de rijmodi xSand, xGravel, xRocks en xSnow. In elke modus zijn de onderstelsystemen optimaal afgestemd op de geselecteerde ondergrond, zowel de rijhoogte als de instellingen van het xDrive systeem, gas- en transmissierespons en DSC-input.

Rijassistentie systeem
De nieuwe BMW X7 staat voor vooruitstrevende luxe, wat extra onderstreept wordt door de veelheid aan rijassistentiesystemen voor comfort en veiligheid. Denk aan Active Cruise Control met Stop & Go, het Driving Assistant Professional pakket met Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, de Lane Change Assistant, de Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, de Avoidance Assistance, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-way Warning. Tot de standaarduitrusting behoren ook Parking Assistant functies met Reversing Assistant.