FireFly Turbomotor in Fiat 500X

De Fiat 500X heeft zowel uiterlijk als technisch een ingrijpende upgrade gekregen met nieuwe looks, nieuwe turbobenzinemotoren en nieuwe technologie. Hiermee komt de Italiaanse SUV tegemoet aan de jongste mobiliteitseisen in het snel groeiende.

De nieuwe 500X onderscheidt zich uiterlijk door nieuwe koplampen en achterlichten met LED-verlichting. Nieuwe interieurs versterken het originele 500-karakter en bieden daarnaast nog meer comfort en functionaliteit. Daarnaast wordt voor het eerst op een Europese Fiat een gehele nieuwe serie drie- en viercilinder FireFly turbobenzinemotoren toegepast. Deze krachtbronnen staan niet alleen garant voor optimaal rijplezier, maar verbruiken ook tot 20% minder brandstof dan de vorige generatie benzinemotoren, terwijl ze tot 20% stiller zijn dan vergelijkbare turbodiesels. De rijbeleving is plezierig, comfortabel en veilig als vanouds, een gevoel dat verder wordt versterkt door de nieuwe rijassistentiesystemen die tot de standaarduitrusting van alle versies behoren. De automatische verkeersbordherkenning levert, in combinatie met de intelligentie snelheidsassistentie, een belangrijke bijdrage aan het vermijden van snelheidsovertredingen. Met een eenvoudige druk op een knop kan de maximum rijsnelheid worden afgestemd op de hoogst toegestane snelheid die op de verkeersborden wordt afgelezen, terwijl de eveneens standaard aanwezige rijbaanbewakingsfunctie waarschuwt voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan op snelwegen.

 

Vernieuwd design, volledig gericht op functionaliteit en onderscheidend karakter
De Fiat 500X nu nog moderner en functioneler. De nieuwe voorzieningen op het gebied van comfort en veiligheid zijn daarbij met veel aandacht voor detail in het bestaande ontwerp geïntegreerd, waardoor het oorspronkelijke karakter van het model behouden is gebleven.

De meest opvallende nieuwe designelementen zijn de LED-lichtunits. LED-dagrijlichten en -achterlichten zijn standaard en deze zorgen voor een modernere uitstraling, passend bij de nieuwe stylingelementen die onlangs op de andere modellen van de 500-serie zijn geïntroduceerd. Als optie zijn nieuwe koplampen leverbaar die volLEDig gebruikmaken van LED-technologie. Met behoud van de originele 500X-stijl bieden deze nieuwe units – die zijn ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli – een 20% grotere lichtopbrengst ten opzichte van de xenon-koplampen die voor de vorige generatie werden aangeboden. LED-koplampen verbeteren niet alleen het zicht en de zichtbaarheid, maar verbruiken ook vijf maal minder stroom dan conventionele halogeenlampen. Bovendien draagt het aan daglicht verwante licht bij tot een geringere vermoeidheid van de ogen en hebben LED-koplampen een groter zichtbereik: bij een snelheid van 90 km/h worden obstakels bijvoorbeeld zo’n vier seconden eerder waargenomen dan met standaard halogeenkoplampen, wat overeenkomt met een afstand van 100 meter. 

De nieuwe lichtmodules geven het front van de nieuwe 500X een duidelijk onderscheidende look. Hetzelfde geldt in feite ook voor de achterlichtunits die dankzij de LED-verlichting niet alleen nog origineler en herkenbaarder zijn, maar ook de zichtbaarheid en dus de verkeerveiligheid verbeteren.

De nieuwe Urban-versie onderscheidt zich door een nieuw design van de voor- en achterbumper, terwijl de bumpers van de Cross en City Cross zijn voorzien van nieuw ontworpen beschermplaten die het avontuurlijke karakter van deze versies onderstrepen. Het exterieurdesign illustreert het dubbele karakter van de 500X: aan de ene kant is het een auto die dankzij zijn compacte afmetingen en hoge zitpositie ideaal is om de hectiek van het drukke stadsverkeer het hoofd te bieden, aan de andere kant is het een auto die met zijn avontuurlijke uitstraling uitnodigt tot outdoor-activiteiten. Zijn hoogwaardige afwerking, de royale toepassing van kwaliteitsmaterialen en tal van handige opbergruimtes maken daarbij zowel zijn compacte buitenkant als ruime interieur nog aantrekkelijker. Het comfortabele en in onmiskenbare Italiaanse stijl uitgevoerde interieur is leverbaar in zeven verschillende uitvoeringen. Deze worden verkregen door het combineren van de verschillende soorten bekleding – in stof of in Leder – met de diverse mogelijkheden op het gebied van afwerking en kleuren. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en de 500X beschikt over een royale bagageruimte. Een van de belangrijkste innovaties betreft de gerestylede cockpit met een nieuw, nog beter afleesbaar instrumentenpaneel en een ergonomisch geperfectioneerd stuurwiel, dat een betere positionering van de handen van de bestuurder met meer grip garandeert. De Uconnect-toetsen op dit met techno-leder beklede stuurwiel maken een veilige bediening van het infotainmentsysteem tijdens het rijden mogelijk. Met zijn gemakkelijk bereikbare bedieningselementen, ergonomisch geplaatste versnellingshendel en handige armleuning tussen de voorstoelen draagt het inzittendencompartiment bij tot een comfortabele en ontspannen rijbeleving.

Het instrumentenpaneel is, net als voorheen, uitgevoerd met drie ronde klokken die in de beste 500-stijl een vintage look combineren met moderne technologie. Aan weerszijden van het paneel bevinden zich analoge meters voor de rijsnelheid en het motortoerental, terwijl het configureerbare 3,5-inch TFT-scherm in het midden de bestuurder op een duidelijke, eenvoudige manier van belangrijke rij-informatie voorziet.

Benzinemotoren van de nieuwste generatie
De nieuwe 500X is het eerste Europese Fiat-model waarin de innovatieve serie drie- en viercilinder turbobenzinemotoren wordt toegepast. Deze bieden klanten het juiste compromis tussen de rijprestaties van benzinemotoren en de zuinigheid van dieselmotoren. De nieuwe krachtbronnen zijn 20% stiller dan de beste turbodiesels en 20% zuiniger dan de vorige generatie benzinemotoren.

Deze nieuwe Firefly-turbomotoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter (GPF) en voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6/D. Ze zijn gedurende meer dan 75.000 uur aan virtuele tests onderworpen en hebben ruim 60.000 uur op de proefbank gedraaid onder omstandigheden die met de praktijk vergelijkbaar zijn. Daarnaast hebben ze bij testritten over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om hun betrouwbaarheid en levensduur op de weg te beproeven.

De nieuwe serie turbobenzinemotoren is op een modulaire structuur gebaseerd met een standaard slagvolume van 0,33 liter per cilinder. Naast een 1-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 190 Nm, die wordt aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, omvat de serie een 1,3-liter viercilinder met een vermogen van 150 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde zestraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Voor de Nederlandse markt worden alle motorvarianten uitsluitend in combinatie met voorwielaandrijving geleverd.

Het bijzondere aan deze motoren is hun specifieke architectuur die efficiency, modulariteit en een hoge mate van standaardisatie ten aanzien van zowel de componenten als het fabricageproces garandeert. Daarnaast biedt het motorconcept voldoende ontwikkelingspotentieel voor de toekomst.

De nieuwe motoren zijn geheel van aluminium vervaardigd, wat ze ongekend licht maakt (de driecilinder weegt slechts 93 kg). Het in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering en er wordt gebruik gemaakt van een grondplaat om de beste balans te bereiken tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.

Het doordachte ontwerp van de aandrijflijn blijkt uit tal van innovatieve technische details die bijdragen tot het verbeteren van de prestaties en het verhogen van het rijcomfort, zoals de toepassing van directe benzine-inspuiting om het volumetrisch rendement te optimaliseren en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk voor een snellere respons op gaspedaalcommando’s en een fellere acceleratie.

Een andere belangrijke innovatie op de nieuwe turbomotoren is de introductie van de derde generatie van FCA’s exclusieve MultiAir-technologie. Dit MultiAir III-systeem optimaliseert het verbrandingsrendement door continu de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen te regelen. De speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen zorgen daarbij voor een aanzienlijke verbetering van het rendement bij lage motorbelasting. Door namelijk de inlaatkleppen vroeger te openen, kan een deel van het uitlaatgas worden gerecirculeerd. En door de inlaatkleppen later te sluiten, wordt tegelijkertijd de vullingsgraad bij vollast verhoogd. Op deze manier kan de MultiAir III-technologie bijdragen aan het verlagen van de compressieverhouding, het onderdrukken van detonatieverschijnselen en het substantieel verminderen van het brandstofverbruik, zelfs wanneer de motor zijn volle vermogen levert.

Nieuwe rijassistentiesystemen
Behalve een originele styling, rijke uitrusting en hoog comfortniveau biedt de nieuwe 500X ook de modernste technologie op het gebied van rijassistentie en connectiviteit om het rijden nog aangenamer en veiliger te maken.

Zo zijn alle versies standaard uitgerust met twee nieuwe systemen: Traffic Sign Recognition en Speed Advisor. Het eerste herkent en ‘leest’ verkeersborden en geeft deze als pictogram weer in het instrumentenpaneel, terwijl het tweede de bestuurder in staat stelt om de rijsnelheid met een simpele klik aan de afgelezen snelheidslimiet aan te passen om snelheidsovertredingen te voorkomen. Eveneens standaard op alle versies is Lane Assist, een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan. Als optionele uitrusting zijn onder meer leverbaar Blind Spot Alert, dat constant de dode hoek aan de zijkant van de auto bewaakt, Safety Distance Manager (ACC), een geavanceerde vorm van cruise control waarbij de rijsnelheid van de auto wordt aangepast aan het overige verkeer en de afstand tot een voorligger, en de autonome noodremfunctie Autonomous Emergency Brake.

De nieuwe verkeersbordherkenningsfunctie Traffic Sign Recognition maakt gebruik van een camera achter de voorruit die de snelheidslimieten op de borden langs en boven de weg leest. Die informatie wordt in realtime naar het display in het instrumentenpaneel verzonden om zo de bestuurder te waarschuwen voor de geldende maximumsnelheid.