Hyundai KONA Electric

De  elektrisch aangedreven Hyundai KONA Electric heeft een actieradius van maar liefst 482 kilometer op één lading. Een auto die de stoere looks van een SUV combineert met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn. Een auto die veel comfort biedt, uitgerust is met de nieuwste actieve veiligheidssystemen en bovenal betaalbaar is.

‘De Hyundai KONA Electric is de gedroomde elektrisch aangedreven auto. Geen andere betaalbare elektrische auto onder de € 40.000,- biedt immers zoveel gemak, comfort en functionaliteit als de Hyundai KONA Electric’, zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. Hyundai wil elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen. Met de KONA Electric biedt Hyundai een nieuwe manier van elektrisch autorijden waarmee alle beperkingen voor het rijden op stroom worden weggenomen.

De Hyundai KONA Electric wordt geleverd in drie uitvoeringen: Comfort, Fashion en Premium. De KONA Electric Comfort is leverbaar vanaf € 39.195,-. De zeer complete KONA Electric Fashion staat in de prijslijst voor € 41.495,-. De topversie KONA Electric Premium kost € 44.995,-. Deze topversie arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort en Fashion worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld.

De kracht van de nieuwe KONA Electric
De nieuwe Hyundai KONA Electric is vanaf eind augustus 2018 leverbaar in de uitvoering met de 64 kWh-batterij. De versie met 40 kWh-batterij volgt later. De long-range-batterij neemt vanwege de riante actieradius alle beperkingen voor elektrisch rijden weg. Het energieverbruik komt uit op 15,2 kWh/100 km (volgens WLTP-richtlijnen). De topversie wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor en heeft een accupakket van 64 kWh. Dankzij dit riante vermogen is de KONA Electric zeer fun-to-drive. De 0-100 sprint neemt slechts 7,6 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 167 km/uur.

Lithium-ion-polymeerbatterij
Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de efficiënte ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten al voor 80 procent opgeladen.

Standaard is de KONA Electric voorzien van een 7,2 kWh-kabel ten behoeve van openbaar laden. Daarnaast wordt de KONA Electric geleverd met In-Cable Control Box-laadkabel (ICCB). Deze kabel is ontworpen om aan te sluiten op een standaard stopcontact. De KONA Electric kan zowel AC als DC geladen worden.

Om de oplaadtijd van de 64 kWh-batterij in de Hyundai KONA Electric te minimaliseren, is er een pakket samengesteld voor klanten die graag thuis willen opladen. Met de 7,2 kW on board-oplader neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. Het laadpakket maakt 1-fase 32 Ampère mogelijk en kost € 1.699,-. De KONA Electric wordt standaard geleverd met de EV Reel (haspel). De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo.

De KONA Electric komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). De KONA Electric is vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. Bijtelling voor zakelijk rijders is 4 procent.

Standaard warmtepomp, batterijverwarming en efficiënt koelsysteem
De KONA Electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In een auto met verbrandingsmotor kan de warmte van de motor worden gebruikt om het passagierscompartiment te verwarmen. Elektrisch aangedreven voertuigen produceren niet genoeg thermische energie om het interieur van het voertuig voldoende te verwarmen. Door in plaats van een conventionele elektrische verwarming (met een stroomverbruik van 3,9 kW) een warmtepompsysteem (met stroomverbruik van 1,75 kW) te gebruiken, wordt het energieverbruik 55 procent verlaagd.

Ook is de KONA Electric uitgerust met een Battery Heater (batterijverwarming). De optimale temperatuur van de batterij met betrekking tot de levensduur en de prestaties ligt tussen +25° Celsius en maximaal +45° Celsius. Deze temperatuurgrenzen hebben echter betrekking op de werkelijke temperatuur van de batterij, niet op de omgevingstemperatuur. Hyundai zorgt er bij de KONA Electric voor dat – afhankelijk van de batterijtemperatuur – de batterij automatisch gekoeld of verwarmd om deze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Het efficiënte koelsysteem gebruikt de restkoude van het airconditioningsysteem om de temperatuur van de koelvloeistof omlaag te brengen, waardoor de batterij onder zware omstandigheden zo optimaal mogelijk presteert.

Elektrisch rijgevoel
Het bedienen van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. De transmissiepook ontbreekt, waardoor passagiers een groter gevoel van ruimte ervaren. Naast het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht.

Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van regeneratief remmen zelf te bepalen met behulp van speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem vangt indien mogelijk energie op. De bestuurder kijkt uit op een 7,0-inch Supervision-cluster in het instrumentarium waarop de belangrijkste informatie van de auto wordt weergegeven, zoals de rijsnelheid, accustatus, energiestroom en rijmodus. Afhankelijk van de rijmodus past het systeem de achtergrondkleur en meters aan om altijd de meest relevante informatie te kunnen bieden.

Duidelijk afleesbaar head-up display
Een head-up display toont relevante rij-informatie direct in het zicht van de bestuurder, zodat hij of zij de ogen niet van de weg hoeft te halen. De head-up display heeft een lichtintensiteit van 10.000 candela per vierkante meter voor optimaal zicht, ongeacht de lichtomstandigheden. De kijkhoek en de hoogte van de head-up display zijn met een druk op de knop aan te passen. De display verdwijnt automatisch in het dashboard als de auto wordt uitgeschakeld of als de bestuurder de head-up display met een knop deactiveert tijdens het rijden. De head-up display geeft informatie over de snelheid, navigatiecommando’s, radiostation en de accustatus, maar ook over waarschuwingen van rijhulpsystemen zoals Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Driver Attention Warning.

De KONA Electric is leverbaar met achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, voor maximaal comfort. De bestuurdersstoel heeft nog een tweevoudig elektrisch verstelbare lendensteun. De voorstoelen hebben een driefase-ventilatiefunctie en driefase-verwarmingsfunctie. Optioneel levert Hyundai een verwarmbaar stuurwiel.

Bijzonder ruim
De nieuwe Hyundai KONA Electric is door het onderbrengen van het accupakket in de bodemsectie bijzonder ruim. De beenruimte voorin bedraagt 1.054 mm, terwijl de passagiers achterin genieten van 850 mm beenruimte. De hoofdruimte vóór bedraagt 1.006 mm en achter 948 mm. De bagageruimte meet inclusief opbergvak voor de oplaadkabel 332 liter (zónder: 373 liter). De bagageruimte is uit te breiden naar 1.114 liter als de achterbank is opgeklapt.

Design exterieur
De KONA Electric neemt het expressief en krachtig ogende front van de reguliere Hyundai KONA over. Hij oogt om die reden stoer én vooruitstrevend, ongeacht de kijkhoek. Typische details van de KONA Electric zijn de gesloten grille, de zilveren dorpelranden, specifieke 17-inch lichtmetalen wielen en de twin-koplampen. Het frontontwerp wint aan uitstraling dankzij Composite Light. De LED-dagrijverlichting is gepositioneerd boven de LED-koplampen.

De luchtroosters in de voorbumper verminderen de turbulentie in de wielkasten en verbeteren zodoende de aerodynamica. Korte overhangen en vleugelvormige bumpers brengen ‘beweging’ in het ontwerp. De dakrail benadrukt de slanke daklijn en is geschikt voor een dakkoffer. In de achterspoiler is het derde LED-remlicht geïntegreerd. De KONA Electric is 1.800 mm breed en heeft een hoogte van 1.570 mm (+20 mm ten opzichte van de reguliere KONA). De lengte bedraagt 4.180 mm (+15 mm ten opzichte van reguliere KONA) en de wielbasis komt uit op 2.600 mm.

Hyundai levert in totaal zeven exterieurkleuren en drie kleuren voor het dak en de buitenspiegelkappen om de persoonlijke stijl van de koper verder te benadrukken. Er is keuze uit de exterieurkleuren Chalk White, Dark Knight, Tangerine Comet, Ceramic Blue, Pulse Red, Acid Yellow en Galactic Grey. Het dak en de buitenspiegelkappen zijn leverbaar in de kleuren Phantom Black, Dark Knight en Chalk White. In totaal zijn er 21 kleurencombinaties mogelijk, waarbij ook met een two-tone lakkleur van het dak is te variëren.

Het interieur is leverbaar in de kleur Black, verkrijgbaar in stof, een combinatie van stof en synthetisch leder of écht leder. Optioneel levert Hyundai een driekleurige interieurafwerking waarbij Blue en Grey wordt gecombineerd met stof, synthetisch leder of écht leder.