Jetta gaat voor snelheidsrecord op Bonneville-zoutvlakten

Volkswagen blijft op jacht naar nieuwe records. Slechts een paar weken na het succes van de I.D. R Pikes Peak op de Pikes Peak International Hill Climb en het Goodwood Festival of Speed is het alweer tijd voor het volgende uitdaging. Tussen 11 en 17 augustus gaat Volkswagen of America pogen het snelheidsrecord te verbreken in de BGC/G-klasse van de Southern California Timing Association op de Bonneville-zoutvlakten in Utah. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor een speciaal geprepareerde Jetta.

Deze unieke Volkswagen wordt aangedreven door een viercilinder TSI-turbomotor uit de EA888-serie die meer dan 500 pk levert. Motoren van het type EA888 liggen onder meer in de Golf GTI en Golf R. Op de Bonneville-zoutvlakten moet de aangepaste Jetta een snelheid van minimaal 335,5 km/u bereiken om het bestaande record te verbreken. Om dat in perspectief te plaatsen: tijdens de 24 uur van Le Mans halen racewagens in de LMP1-klasse die snelheid alleen op het lange rechte stuk van Hunaudières.

 

Remparachutes
Voor dit ultieme doel – een snelheid boven de 335 km/u – is de Jetta niet alleen heel licht, maar ook maximaal aerodynamisch gemaakt. Hij heeft een Cw-waarde van slechts 0,27 en een compleet gestript interieur met alleen de benodigde instrumenten, een lichtgewicht kuipstoel en een rolkooi. De Jetta is door Volkswagen of America ontwikkeld in samenwerking met de Bonneville-specialist THR Manufacturing en heeft onder meer een uitzonderlijk laag chassis, speciale zoutvlaktewielen en -banden, een sperdifferentieel en twee remparachutes.

Als de recordpoging slaagt is deze Jetta de snelste (bijna) productie-Volkswagen ooit. Die titel is nu in handen van een 543 pk sterke Beetle LSR, die op de zoutvlakten van Bonneville een snelheid van 330,11 km/u klokte.