MAN BESTAAT 100 JAAR!

  • Innovatie voor zuinige, betrouwbare en veilige vrachtwagens en bussen

MAN viert in 2015 dat het 100 jaar vrachtwagens en bussen bouwt. De rode draad binnen het concern is innovatie. Daaraan dankt het merk zijn rijke historie en zijn gezonde toekomstperspectief.

Op 21 juni 1915 werd in het handelsregister van Nürnberg de firma ‘Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer’ ingeschreven – een joint venture van de Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG en de Zwitserse vrachtwagenfabrikant Saurer. Kort daarna rolde in de fabriek in Lindau de eerste vrachtwagen van de band en al snel volgden de eerste bussen.

01-1955-verhuizing-naar-Munchen

02-1915-Lastwagenwerke-MAN-Saurer

Der erste LKW mit Direkteinspritzung, 1924First injection engine truck, 1924.

De beginjaren
In 1916 verhuisde MAN naar Nürnberg. Twee jaar later stapte Saurer uit de samenwerking en ging het bedrijf verder als M.A.N. Lastwagenwerke. De merknaam bleef MAN. In 1924 presenteerde MAN de eerste vrachtwagen met direct ingespoten diesel en legde zo de basis voor de opmars van de dieselmotor in vrachtwagens. Hiermee kon namelijk tot wel 75% op de bedrijfskosten van een vrachtwagen worden bespaard. Zuinigheid en efficiency zijn nog steeds kernwaarden van MAN. In 1924 introduceerde MAN ook de eerste bus met verlaagde vloer – tot dan werd het chassis van een vrachtwagen gebruikt. In 1928 verscheen de eerste MAN-vrachtwagen met drie assen en met de introductie van de 140 pk sterke D4086 dieselmotor in de S1H6 had MAN in 1932 de sterkste diesel-vrachtwagen in huis. De technologische voorsprong van MAN werd in 1937 verder vergroot toen een nog zuinigere dieselmotor en vierwielaandrijving hun intrede deden.

04-1932-S1H6

07-1951-eerste-turbodieselmotor

08-1961-MAN-750

De wederopbouw
De MAN F8 met 180 pk sterke V8-motor ontpopte zich in de jaren ’50 tot een van de vaandeldragers van de Duitse wederopbouw. Het innovatieve karakter van MAN kwam in 1951 goed tot uiting met de introductie van de eerste turbodieselmotor, een 8,27-liter zescilinder met 175 pk. In 1955 opende MAN nieuwe productiefaciliteiten voor trucks en bussen in München – de motoren-ontwikkeling bleef in Nürnberg. 1961 was belangrijk voor de bus-afdeling. MAN introduceerde toen de 750 HO, de eerste bus op een modulair platform dat geschikt was voor diverse opbouwvarianten waaronder voor reis- en lijnbussen.

De leeuw
De voor MAN kenmerkende leeuw doet in 1971 zijn intrede als MAN het merk Büssing uit Salzgitter overneemt. Eind jaren ’70 gaat MAN een samenwerking met Volkswagen aan. De twee merken produceren samen de zes- en achttons G-serie modellen. Veel MAN-modellen kregen belangrijke onderscheidingen. Het Type 280 was in 1978 de eerste Truck of the Year van MAN. Ook de F90 uit 1986 kreeg deze titel. Hét succesmodel in de jaren ’90 was de F2000. Vanaf 1994 had dit model standaard elektronische diesel inspuitregeling. In 1992 presenteerde MAN Bus de gestroomlijnde (Cw: 0,41) en zuinige Lion’s Star. De naam Lion’s wordt nog steeds gebruikt.

10-1977-MAN-samenwerking-met-Volkswagen

11-MAN-19-280-Truck-of-the-Year

13-1992-MAN-Lions-Star-Coach-of-the-year

14-1994-MAN-F200

Innovatief nieuw millennium
Het nieuwe millennium start met nieuwe innovaties. Een goed voorbeeld is de TGA (Trucknology Typ A) met technologieën als MAN TipMatic en MAN Comfort-Shift. In 2001 neemt MAN het busmerk NEOPLAN over en versterkt zo zijn positie in het premium-segment. De D20-motoren met common-rail-inspuiting verschijnen in 2014 – MAN is de eerste truckfabrikant die voor alle motoren deze zuinige en milieuvriendelijke elektronisch gestuurde inspuiting inzet. 2005 stond in het teken van de modernisering van de TGL- en TGM-modellen. Door een slim uitlaatgasrecirculatiesysteem en een roetfilter voldeden ze zelfs zonder AdBlue-toevoeging aan de Euro 4-emissienorm. De TGA kreeg in 2007 twee opvolgers: de TGX voor lange afstanden en de TGS voor zwaar distributietransport. Beide werden Truck of the Year. MAN behaalde deze titel in totaal zeven keer – een record. In 2010 startte MAN de productie van de Lion’s City Hybrid, de stadsbus die met hybrideaandrijving 30% brandstof bespaart. Hij kreeg de ÖkoGlobe en de Green Bus Award.

15-2000-MAN-Trucknology-Generation-TGA

16-2001-MAN-neemt-NEOPLAN-over

MAN-TGL STADION1

Milieuvriendelijke toekomst
Een van de hoofddoelen van MAN is het ontwikkelen van trucks en bussen die milieuvriendelijk zijn en die natuurlijke hulpbronnen zo veel mogelijk ontzien. Sinds 2012 voldoen de TG-modellen aan de Euro 6-norm. De nieuwe D38-motorgeneratie (Euro 6) is dankzij een tweefase-turbo oplading krachtig (tot 640 pk) en zuinig. Omdat de voorraad fossiele brandstoffen slinkt, ontwikkelt MAN ook alternatieve aandrijfvormen zoals diesel-hybride voor stadsbussen. In 2014 stelde MAN de TGX Hybrid voor, een hybride concept voor het langeafstandsverkeer. Het studiemodel Metropolis is een elektrisch aangedreven truck met range extender. Hij is bij uitstek geschikt voor gebruik in de stad. CNG (aardgas) en Biogas zijn nu al beschikbaar voor vrijwel CO2-neutrale aandrijving bij bussen. De Lion’s City GL CNG kreeg hiervoor de Bus of the Year Award 2015. In 2016 introduceert MAN ook CNG-trucks. Tevens werkt MAN aan autonome rijfuncties – veiligheid is en blijft een belangrijk thema.

18-MAN-TGS-en-TGX-truck-of-the-year-2008

19-2015-Lions-City-GL-CNG-Bus-of-the-year-2015