Mercedes-Benz Innoveert met GLE

De Mercedes-Benz GLE is niet alleen buitengewoon dynamisch en comfortabel op de weg, maar ook in het terrein nog meer in zijn element. Zijn exterieur design straalt kracht en charisma uit en tegelijkertijd zet de GLE een nieuwe aerodynamische standaard in zijn segment met een cw-waarde vanaf 0,29. Het interieur is nog ruimer, de tweede zitrij is optioneel volledig elektrisch verstelbaar en een derde zitrij is als optie leverbaar. Ook zit de GLE boordevol innovaties. Zo is bijvoorbeeld het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL op 48 volt-basis een wereldprimeur, waarmee de GLE zelfs het zwaarste terrein aankan. Dankzij nieuwe rijassistentiesystemen is het actieve veiligheidsniveau nu nog hoger.

Het infotainmentsysteem beschikt over grotere displays en kan optioneel worden aangevuld met een fullcolour head-up display met een resolutie van 720 x 240 pixels en de MBUX-interieurassistent, die hand- en armbewegingen herkent en de bedieningswens van de bestuurder en voorpassagier ondersteunt.

In het AIRMATIC-pakket wordt een actief dempingsysteem gecombineerd met moderne luchtvering voor een intelligent comfortonderstel dat zich automatisch aan de rijsituatie, snelheid en belading aanpast. E-ACTIVE BODY CONTROL is op onderstelgebied onovertroffen: de synthese van comfort, precisie en dynamiek, gecombineerd met unieke terreineigenschappen. Daartoe behoren een volledig actief, elektro-hydraulisch onderstel op 48 volt-basis; vier DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s inclusief vrij rijden-modus, en afhankelijk van de overige uitrusting de ROAD SURFACE SCAN en de drietraps curve tilting function CURVE.

Het offroad-techniekpakket (uitsluitend voor de GLE 450 4MATIC) is een innovatieve combinatie voor moeiteloos rijden op én naast de weg. Tot dit pakket behoren een volledig variabele, traploze vierwielaandrijving die de dynamische voordelen van Torque on Demand combineert met een transmissie met lage gearing. Andere functies zijn onder meer Downhill Speed Regulation voor steile afdalingen, offroad-ABS met specifieke optimalisatie voor ruwe wegen, technische bodembescherming voor de gehele voertuigbodem alsmede DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s met uitgebreide functies.

De trekhaak is volledig elektrisch in- en uitklapbaar. Met AIRMATIC mag de GLE 3,5 ton trekken. En de aanhangwagenassistent biedt ondersteuning bij het achteruit manoeuvreren.

Het ENERGIZING-pakket plus biedt een bijzonder hoge mate van comfort. Het bundelt tal van premium uitrustingen met innovatieve intelligentie en omvat multicontourstoelen voor de bestuurder en voorpassagier, stoelventilatie/-verwarming voor de bestuurder en voorpassagier, warmtecomfortpakket (voor aangename warmte van alle kanten), AIR BALANCE-pakket (parfumering, ionisatie en luchtfiltering) en zes ENERGIZING-comfortprogramma’s alsmede ENERGIZING COACH voor een intelligente voorselectie van de ENERGIZING-comfortprogramma’s die aansluiten op de rijsituatie en de rijomstandigheden. Ook aan boord: de sfeerverlichting met lichtkleuren die bij de programma’s passen. 

Comfort en ondersteuning tijdens het rijden
De GLE zet opnieuw een stap richting autonoom rijden met het rijassistentiepakket. Dit biedt ondersteuning bij snelheidsaanpassing, bij het sturen, bij het wisselen van rijbaan en zelfs bij botsingsgevaar. Bestanddelen van het pakket zijn: actieve afstandsassistent DISTRONIC, actieve snelheidslimietassistent, uitgebreid automatisch optrekken op snelwegen, routegebaseerde snelheidsaanpassing met filefunctie, actieve stuurassistent, actieve rijbaanwisselassistent, actieve noodstopassistent met SOS-functie, noodrijbaanfunctie, actieve remassistent, afslag- en kruisingsfunctie, file-noodstopfunctie, uitwijk-stuurassistent, actieve spoorassistent, actieve dodehoekassistent, uitstapwaarschuwingsfunctie; PRE-SAFE® PLUS en verkeersbordenassistent. Het rijassistentiepakket plus biedt de hoogste mate van comfort en veiligheid. Het omvat aanvullend de actieve file-assistent die ondersteuning biedt in fileverkeer. Bij aanrijdingen van opzij kan PRE-SAFE® Impulse Side extra bescherming bieden. 

GLE denkt mee
De volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij biedt flexibiliteit en comfort: de bagageruimte kan eenvoudig worden uitgebreid en de achterzitplaatsen kunnen individueel in een comfortabele positie worden gezet. Via de instaphulp EASY ENTRY biedt de elektrische verstelling ook toegang tot de derde zitrij voor twee personen.

De adaptieve MULTIBEAM LED-koplampen met afzonderlijk regelbare leds passen zich bliksemsnel aan de verkeerssituatie aan. Tot de functies behoren de adaptieve grootlichtassistent plus (permanent ingeschakeld, verblindingsvrij grootlicht), ULTRA RANGE-grootlicht (wettelijk toegestane maximale lichtintensiteit), afslag- en actieve bochtenverlichting (verlicht al naargelang de rijsituatie het zichtgebied optimaal), uitgebreid mistlicht, verlichting voor in de stad, op provinciale wegen, op snelwegen en bij slecht weer.

Het adaptief ruitenwissersysteem MAGIC VISION CONTROL zorgt ervoor dat de bestuurder tijdens het reinigen van de voorruit optimaal zicht behoudt. De ruitensproeiervloeistof wordt direct voor de wisserbladen over de voorruit verdeeld en zonder vertraging weggewist. De verwarming vermindert de kans op bevriezen.

De verwarmde voorruit (uitsluitend leverbaar voor de GLE 450) zorgt op snelle en comfortabele wijze voor een goed zicht op koude dagen. Een in de voorruit geïntegreerde, niet-zichtbare verwarming ontdooit het ijs binnen de kortste tijd zover, dat het snel door de ruitenwissers kan worden verwijderd. Het systeem voorkomt ook beslagen ruiten.

De GLE 300 d 4MATIC met 180 kW/245 pk en 500 Nm is leverbaar als eerste diesel van de actuele motorenfamilie (brandstofverbruik gecombineerd: 6,4-6,1 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 169-161 g/km). Dankzij een verder ontwikkelde uitlaatgasnabehandeling blijft de krachtige viercilinder ver onder alle wettelijke emissiegrenswaarden, zelfs onder uitdagende rijsituaties en milieuomstandigheden. De consumentenprijzen inclusief BTW, BPM en afleverkosten beginnen bij € 82.356.

De GLE 450 4MATIC is het eerste benzinemodel, met een zescilindermotor die systematisch is geëlektrificeerd met 48 volt-technologie (brandstofverbruik gecombineerd: 9,4-8,3 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 214-190 g/km)1. Het vermogen is 270 kW/367 pk, het koppel 500 Nm, met tijdelijk 250 Nm extra koppel en 16 kW/22 pk extra vermogen dankzij EQ Boost. De consumentenprijzen inclusief BTW, BPM en afleverkosten beginnen bij € 99.672.