Mitsubishi neemt afscheid van een icoon

Mitsubishi Motors stopt met de productie van de Pajero voor de Nederlandse markt. De Mitsubishi Pajero is van grote betekenis voor het merk en verantwoordelijk voor tal van mijlpalen, waaronder twaalf Dakar-overwinningen. 

De Mitsubishi Pajero is sinds de lancering van de eerste generatie in 1982 uitgegroeid tot een icoon in het SUV-segment. Het is een wereldwijd succesnummer met ruim drie miljoen verkochte exemplaren over alle continenten.

Dakar
De Pajero staat bekend om zijn uitzonderlijke combinatie van terreinvaardigheid, praktische bruikbaarheid, comfort en betrouwbaarheid. Het onovertroffen succes in de Dakar Rally – de zwaarste en meest veeleisende rally ter wereld – heeft daar in grote mate aan bijgedragen. Tussen 1985 en 2007 schreef de Pajero maar liefst twaalf overwinningen op zijn naam.

Veranderende behoeften
In delen van de wereld waar terreinvaardigheid en betrouwbaarheid van essentieel belang zijn, is de Mitsubishi Pajero van grote waarde. Daar blijft de SUV onveranderd leverbaar. In Nederland – waar het wegennet van hoge kwaliteit is en rigoureuze (belasting)maatregelen getroffen worden ten aanzien van CO2-reductie – zijn voertuigtypen zoals de Pajero steeds minder van belang. 

Nieuw vlaggenschip
Alle kennis en ervaring uit de rallysport is benut om de 4WD-modellen van Mitsubishi Motors te verbeteren. De techniek van de Mitsubishi Pajero leeft voort in het huidige modellengamma. Bij de Mitsubishi Outlander PHEV komt dat onder meer tot uiting in het geavanceerde Super-All Wheel Control (S-AWC) 4WD-systeem. Zo is de plug-in hybride SUV, die het stokje overneemt als vlaggenschip van Mitsubishi Motors in Nederland – de eerste die zowel de voor- als de achterwielen volledig elektrisch kan aandrijven.