Record poging voor elektrische voertuigen op Bridgestone-banden met ID. R

Een duurzame partner voor een nieuwe uitdaging: Bridgestone Potenza-banden zullen instaan voor optimale prestaties wanneer de Volkswagen ID. R een gooi doet naar het ronderecord voor elektrovoertuigen op de Nürburgring-Nordschleife in de zomer van 2019. Het Duitse automerk en de grootste bandenfabrikant ter wereld, die al geruime tijd samenwerkten aan de ontwikkeling van apparatuur voor productievoertuigen, breiden hun partnerschap nu uit naar de autosport. De ID. R is de voorloper van de nieuwe ID.-productfamilie – De brede waaier van puur elektrische voertuigen die Volkswagen vanaf 2020 zal lanceren.

“We kijken er echt naar uit om voor het eerst samen te werken met Bridgestone in de autosport”, zegt Sven Smeets, Volkswagen Motorsport Director. “Met onze poging om het e-record op de Nordschleife te kraken, willen we het enorme prestatiepotentieel van elektrische aandrijving onderstrepen”, legt Smeets uit. Volkswagen vestigde in 2018 al een nieuw all-time record met de ID. R op de beroemde heuvelklim bij Pikes Peak (USA).

Momenteel werken Bridgestone en Volkswagen al samen aan de productie en ontwikkeling van originele uitrusting voor productievoertuigen. “Beide merken hebben een specifieke focus op toekomstige technologie en innovatie”, zegt Mark Tejedor, Vice President Original Equipment bij Bridgestone EMEA. “We gebruiken onze expertise op het gebied van motorsport en elektromobiliteit om Potenza-sportbanden te ontwikkelen die speciaal zijn aangepast aan de eisen van een elektrische racewagen. De banden leveren het vertrouwen en de prestaties om Volkswagen Motorsport te helpen nieuwe rondetijdrecords te breken.”

Huidig record: minder dan zeven minuten over bijna 21 kilometer
Met 20,832 kilometer, 73 bochten en een hoogteverschil tussen het hoogste en laagste gedeelte van ongeveer 300 meter is de Nordschleife op de Nürburgring een van de meest uitdagende circuits ter wereld. Voormalig Formule 1-wereldkampioen Jackie Stewart bedacht het circuit in de Eifel met de bijnaam “Green Hell” in 1927. Het huidige ronderecord voor een puur elektrisch aangedreven voertuig staat op 6 minuten en 45,900 seconden, en is in het bezit van de Brit Peter Dumbreck (NIO EP9).