Toyota komt in volgende fase motorenstrategie

Tijdens een exclusieve meeting op de vooravond van de Autosalon van Genève, informeerde Toyota media over de volgende stap in zijn motorenstrategie voor Europa. De nieuwe generatie Auris – die volgend jaar in productie gaat in het Britse Burnaston – wordt leverbaar met de keuze uit drie aandrijflijnen, waaronder twee Hybrid Electric Vehicle (HEV) aandrijflijnen.

  • 1.2L Turbo – viercilinder turbobenzinemotor met directe injectie 85 kW/116 pk
  • 1.8L HEV aandrijflijn – vierde generatie HEV, dezelfde als Prius en Toyota C-HR (90 kW/122 pk)
  • 2.0L HEV aandrijflijn – nieuwe sterkere TNGA 2.0L HEV (132 kW/180 pk)

Net als in 2016 – toen Toyota besloot de geïntroduceerde Toyota C-HR niet als diesel te leveren – heeft Toyota nu besloten ook de Auris niet langer als diesel te leveren.

Een sterke vraag naar de hybride versies van Toyota’s volumemodellen heeft het merk doen besluiten in 2018 langzaam te stoppen met de levering van dieselmotoren in Toyota personenauto’s.

Hybride Toyota modellen maakten vorig jaar 41 procent (406.000 exemplaren) uit van de totale Europese Toyota verkopen, een stijging van maar liefst 38 procent in vergelijking tot een jaar eerder. Ter vergelijking: het aandeel van dieselmotoren bedroeg vorig jaar slechts 10 procent.

De bedrijfswagens Hilux, PROACE en de Land Cruiser blijven – omdat de markt hiernaar vraagt – voorlopig wel leverbaar als diesel.

Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe: “Al meer dan 20 jaar levert Toyota hybride modellen en loopt het voorop in de ontwikkeling hiervan. En al voor vele jaren zijn de hybride modellen het populairst van alle aandrijflijnen die Toyota aanbiedt.

Maar liefst 78 procent van de vorig jaar verkochte Toyota’s C-HR is een Hybrid.
Als deel van onze strategie met betrekking tot elektrificatie van onze aandrijflijnen, breiden we het aanbod hybride aandrijflijnen uit met een sterkere variant in combinatie met een 2,0-liter benzinemotor. De nieuwe Auris krijgt de primeur waarmee we tegemoetkomen aan de groeiende vraag vanuit consumenten.

In 2015 verkocht Toyota Motor Europe net zoveel persoonsauto’s met een hybride aandrijflijn als met een dieselmotor. Sindsdien is het verschil alleen maar groter geworden, ten gunste van de hybride. Alleen de bedrijfswagens Hilux, PROACE en de Land Cruiser blijven – vanwege het hoge koppel en laadvermogen – leverbaar als diesel.